6de week! - Reisverslag uit Samal, Filipijnen van Martijn Meijer - WaarBenJij.nu 6de week! - Reisverslag uit Samal, Filipijnen van Martijn Meijer - WaarBenJij.nu

6de week!

Blijf op de hoogte en volg Martijn

04 Juli 2014 | Filipijnen, Samal

26/5

Vandaag het laatste dag op Bohol alweer. Om 9:30 hadden we de taxi terug richting de haven om vervolgens weer richting Cebu te vertrekken. Om 11.45 vertrok de boot en eenmaal aangekomen hebben we gelijk een taxi genomen richting het vliegveld van Cebu. Om 17.00 vertrok het vliegveld richting Davao. Hier had ik een taxi geregeld, na even een kleine miscommunicatie, vonden we hem en bracht hij ons terug naar Calinan. We gingen weer vroeg naar bed, want de volgende ochtend moesten we alweer om 4 uur opstaan.

27/5

Iets voor vier werden we uit bed gebeld door Jec Jec en Arno nam al half schreeuwend de telefoon op, op zich fijn, want hierdoor was wel iedereen gelijk wakker. Met een busje werden we naar het beginpunt gebracht en hier sloten we ons aan bij de anderen. De reden van de wandeling was het 35 jarig bestaan van het ziekenhuis. Na een half uur lopen waren we weer terug bij het ziekenhuis en zijn we nog even op bed gaan liggen. Om 10:00 werden Moniek, Arno en ik verwacht bij de Lingap. Dit is een instelling voor verstandelijk gehandicapten mensen. We waren hier al een keer eerder geweest met onze oriëntatie en we kregen nu een wat uitgebreidere rondleiding door het gebouw. Er heerst achterstallig onderhoud door het hele gebouw en dingen als de douche, keuken, slaapplekken enz. zijn erg onhygiënisch. Gelukkig krijgen ze in 2015 een nieuwe gebouw. Hierna hebben we kennis gemaakt met alle bewoners. Het werkt hier zo dat de oudste ook de leider is en daar heeft iedereen maar naar te luisteren. Het was zelfs zo dat hij iedereen had opgesloten in de activiteitenruimte en ze daar rustig met elkaar aan het vechten waren. In de middag begon muziek therapie voor de bewoners die mee wilden doen. Hier moet je niet teveel bij voorstellen, want er wordt gewoon een radio aangezet en de bewoners moeten zelf maar kijken wat ze hiermee doen. Dus wij zijn gaan dansen met de bewoners, leuk om te zien hoe enthousiast ze waren. Om 16:00 zijn we weer gegaan. Ook vandaag zijn we niet te laat gaan slapen, omdat we weer om 05:00 op moesten staan, want we wilden Hans (leraar) en zijn dochter Sophie ophalen van het vliegveld.

28/5

Vroeg in de ochtend reden samen met Doods en Helen richting het vliegveld van Davao. Precies op tijd kwamen aan en reden we gelijk weer terug richting Calinan, omdat we vandaag weer stage gingen lopen bij de Lingap. Vandaag zijn we met een aantal werknemers naar Davao gereden, om hier benodigdheden te halen voor de bewoners van de Lingap. We hebben bijna de hele dag in Davao gespendeerd en we hebben onder andere schoolspullen, eten, tuinartikelen, toiletartikelen, t-shirts met het logo van de instelling, verf, medicatie enz. Hierna moesten we racen om op tijd weer terug te zijn in Calinan, omdat we met z’n allen een kerkdienst bij gingen wonen. We kwamen echt net op tijd aan. Hierna heeft iedereen zich even opgefrist en zijn we gaan uit eten in Calinan.

29/5

Vandaag begonnen we alweer aan onze laatste dienst bij de Lingap. Hans en Sophie gingen met ons mee. Nadat zij de instelling ook hadden gezien, hebben ze ons tot het middaguur geholpen met het schilderen van de activiteitenruimte. Hierna hebben we Hans en Sophie op de Jeepney gezet richting het weeshuis. Na onze lunch zijn wij verder gegaan met schilderen en hebben de bewoners geholpen. De een kon wat beter omgaan met de spanning van het schilderen dan de ander. Het resultaat is erg leuk geworden. Voor dat we gingen kon ik nog snel zien hoe ze de bewoners hier douchen. Iedereen mag naakt in een ruimte gaan staan en vervolgens spuit de oudste een koude straal water in de richting van de bewoners. Na ons afscheid vertrokken we weer richting Calinan.
In de avond hebben we met z’n allen wat gedronken en onze tassen gepakt, omdat we dit weekend naar Samal gaan.

30/5

In de ochtend werden we door Doods naar Samal gebracht. Hans en Sophie gingen ook mee samen met een aantal sportstudenten. Het eerste hotel waar we graag naar toe wilden, was helaas volgeboekt. Wel mochten we een kamer huren tot 17:00, dat sloeg dus nergens op. We zijn doorgereden naar het volgende hotel waar gelukkig nog wel plek was. Nadat de indeling van de kamers gemaakt was zijn we gaan zwemmen bij het zwembad. Hier zat een glijbaan bij, die zo idioot hard ging dat meerdere gewond naar beneden kwamen.
In de avond hadden we een barbecue geregeld met vis, vlees, patat, salades, fruit enz. In de avond hebben we nog een spelletje gespeeld en zijn we niet al te laat naar bed gegaan, omdat we de volgende dag gingen duiken.

31/5

Vroeg in de ochtend vertrokken we met de boot richting Talicut om te gaan duiken. Na even een miscommunicatie, gingen we ook daadwerkelijk. Het duurde alleen even wat langer, omdat de beste man dacht dat we wilden gaan snorkelen. Nadat we alle duik spullen eindelijk aan boord hadden vertrokken we. Aan boord kreeg je even een korte instructie over hoe en wat. Toen iedereen het begreep gingen we in tweetallen het water in. Ik ging samen met Arno. Ik had het nog nooit gedaan, maar heel apart dat je ademt via een zuurstoftank. Onder water was het echt heel mooi, heel veel vissen en natuurlijk koraal. Na een half uur kwamen we weer boven en ben ik nog even gaan snorkelen. Hierna hebben we nog een eilandtour gemaakt rondom Talicut, waarbij iedereen op Hans en ik na in slaap was gevallen.
In de avond hebben weer de barbecue gebruikt en weer heerlijk gegeten. Op het laatste moment kwamen er via Sophie achter dat Hans om 00:00 jarig was. We hadden daarom een live bandje gevraagd of ze happy birthday wilden zingen. Ondertussen het huisje versierd en een taartje gegeven. Hierna zijn Moniek, Arno en ik nog naar een Foamparty gegaan. Hier waren echt alleen mannen en we kwamen er dan ook al snel achter dat het een feest voor homo’s was. Dit mocht de pret echter niet drukken. Uiteindelijk lagen we half vijf weer in bed.

1/6

Vandaag was het echt heel warm. Een gevoelstemperatuur van bijna 50 graden. Na het ontbijt is dan ook iedereen weer gaan zwemmen in het zwembad. Nadat we de hele dag bij het zwembad hadden gehangen, kwam Doods ons om 18:00 uur weer ophalen. Op de terugweg zijn we nog met z’n allen langs de MC Donalds gereden. Hans trakteerden vanwege zijn verjaardag. Hierna zijn we weer met een volle maag richting Calinan gereden.