5de week! - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Martijn Meijer - WaarBenJij.nu 5de week! - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Martijn Meijer - WaarBenJij.nu

5de week!

Blijf op de hoogte en volg Martijn

02 Juli 2014 | Filipijnen, Bohol

19/5

Na een indrukwekkend weekend begon ik vandaag mijn eerste dienst op de ER. De ER is een kleine ruimte en heeft een capaciteit van 3 bedden. Ik had een avond dienst dus dan begin je om 15:00 tot 23:00. Over het algemeen een rustige dienst. Veel gekeken en een infuus mogen prikken. Aan het einde van mijn dienst kwam er nog een vrouw binnen die was gevallen op haar hoofd en hier een flinke wond had zitten. Na het wegscheren van het hoofdhaar werd deze mw. naar een andere kamer gebracht aansluitend op de ER. De mw. moest nog even wachten op de arts voor dat het gehecht kon worden. Ik mocht hierbij assisteren.
Na mijn dienst ben ik samen met Ross (iemand die werkt op de ER) nog wat films gaan overzetten op mijn laptop.

20/5

Vandaag mijn tweede dienst op de ER en weer een avonddienst. Hiervoor moest er nog deel genomen worden aan verschillende balsporten. Dit omdat we in de week zitten voorafgaand van de feestweek en dan zijn er allemaal sportactiviteiten. Hierna begon mijn dienst iets wat verlaat. In het midden van de dienst kwam er een jongen binnen van mijn leeftijd helemaal onder het bloed. Het was even iets wat onduidelijk wat er was, maar door vrienden was er wel een t-shirt om zijn hoofd gebonden. Na een soort van anamnese bleek het volgende aan de hand te zijn. Bij een poging om een kokosnoot door midden te hadden was het hakmes afgeketst tegen het hoofd van de jongen. Na het verwijderen van het t-shirt zag je de schade die het had aangericht op de hoofdhuid. Alleen door het vele bloed was het nog steeds niet echt duidelijk. Ondertussen daalde de bloeddruk van de jongen langzaam steeds verder door het vele bloedverlies en kreeg hij een infuus met NACL. Vervolgens werd hij naar de soort van operatie kamer gebracht waar alles gehecht zou worden en ik mocht assisteren. Toen alles rondom de wond was schoongespoeld tilde de arts het lapje hoofdhuid omhoog om te kunnen zien hoe groot de schade daadwerkelijk was. Zonder te overdrijven, het bloed spoot eruit. De arts zat helemaal onder en vloer begon ook al aardig rood te kleuren. Er waren 2 vaten geraakt die maar bleven bloeden. Vervolgens moest ik met vier kochers in mijn handen de vaten dichtknijpen, zodat de arts kon hechten. Ik denk dat we een kleine 45 minuten verder waren voordat alles weer dicht zat en het bloeden gestopt was. De jongen moest een nachtje in het ziekhuis blijven ter observatie.
Na de avonddienst hebben we nog even een drankje gedaan met een paar studenten.

21/5

Vandaag mochten we weer naar het health center. Dit was de laatste keer, dus dat werd afgesloten met een grote foto sessie met alle werknemers. Om een uur of 12 waren we weer terug en moest ik mijn backpack nog even inpakken, want om 15:00 vertrokken we naar het vliegveld van Davao. Vanuit Davao hadden we een vlucht naar Cebu. Om drie uur hadden we een afspraak met Doods, zodat hij ons kon brengen naar het vliegveld. Helaas kwam hij niet opdagen dus moesten we ander vervoer regelen. Om 18.30 vertrok het vliegveld naar Cebu. We vlogen met Cebu Pacific. En bij Cebu Pacific gaan ze tijdens je vlucht spelletjes spelen met vragen als: wie als eerst zijn paspoort in de lucht heeft? Of wie de meeste briefjes van 20 peso kan laten zien. Helaas niks gewonnen. Na een korte vlucht konden we rond 20.00 uur een taxi nemen naar het hotel. Die avond hebben we gegeten bij de Jollibee. Dit is te vergelijken met de MC Donald’s. Later op de avond hebben nog een kaartspelletje gespeeld met Arno, Evi en Moniek.

22/5

Na het ontbijt vertrokken we met een taxi na de haven van Cebu. Hier moesten we enige tijd in de rij staan voor een kaartje naar Bohol, dit ticket kostte 500 ( 8,33 euro) peso p.p. Na nog even wat gedronken te hebben in de terminal vertrok onze boot om 14:00 richting Bohol. Toen we aankwamen werden we doodgegooid met mensen die het vervoer naar je hotel wel wilden regelen. Uiteindelijk maar bij iemand in gestapt en rond half vijf kwamen we aan bij ons hotel. Het zwembad lag voor onze kamer en het strand was 2 minuten lopen, ideale locatie dus. Gelijk maar gaan omkleden en gaan zwemmen. Genoeg te zien onder water, vooral heel veel zeesterren. Hierna ben ik nog wat gaan bellen om een dagtour te regelen voor de volgende dag.
In de avond zijn we met z’n allen wat gaan eten aan het strand en zijn Arno, Moniek en ik nog wat gaan drinken hierna.

23/5

Onze dagtour begon om 08:00 en we werden opgehaald bij het hotel. Als eerste vertrokken we richting de Tarsier aapjes. Dit zijn de kleinste aapjes ter wereld. Na het betalen van de entree was er een vaste route door het park en de aapjes zaten allemaal op de afgesproken plekken. Toen we klaar waren gingen we door richting de Chocolate Hills. Dit zijn heuvels tussen de 50 en 75 meter hoog die hun naam te danken hebben aan hun bruine kleur. Na een lange trap met heel veel treden (ben het aantal even vergeten) kwamen we uit op een punt waar je een schitterend uitzicht had op de Chocolate Hills. Vervolgens ben ik nog gaan fietsten over een kabelbaan tussen de Chocolate Hills in. Beetje onwennig in het begin, omdat je niet het gevoel hebt dat de fiets op de kabel blijft. Na een rondje fietsen vertrokken we richting de zipline. Hier had je een gespannen kabel over een ravijn waar je met behulp van een tuigje naar de andere kant kon. Aan de andere moest je dan overstappen op een andere kabel om zo weer terug te kunnen naar het begin punt.

Aan het eind van de middag kwamen we weer terug bij het hotel en zijn we nog even aan het strand gaan liggen in de zon. Na het avond eten zijn we weer wat gaan drinken en wat eerder naar bed gegaan, omdat we de volgende ochtend weer om 6 uur zouden vertrekken.

24/7

Om 6:00 zaten we met een boot op zee. Ditmaal om dolfijnen te spotten. Deze zijn vaak alleen te zien vroeg in de ochtend. Eenmaal op de plek aangekomen barstte het van de bootjes, met toeristen aanboord die allemaal vroeg waren opgestaan om dolfijnen te spotten. We waren al vrij snel uitgespot en dus gingen we verder met het eilandhoppen. Aangekomen bij het eerste eiland werden we allemaal voorzien van een snorkelset en overgeplaatst naar een kleinere boot. Deze bracht ons naar een stuk koraal rif. Ook dit was weer 1 grote toeristische trekpleister. Ook heel veel mensen (chinezen leken het) met reddingsvesten in het water, omdat die gewoon niet kunnen zwemmen. Onder water was het echt heel mooi, alsof je aan het zwemmen was in een groot aquarium, zoals je ze ziet bij de chinees. Vervolgens werden we weer overgeplaatst naar een andere boot en gingen we zeeschildpadden spotten een stukje verder op, nadat we er een paar hadden gezien maakten we nog een rondje om het eiland en vertrokken we naar het volgende eiland. Dit eiland had als enige bestandsdeel zand, apart om te zien. Na hier even te hebben rondgehangen zijn we weer verder gegaan. Om 13:00 in de middag waren we weer terug bij ons hotel. Moniek en ik hadden voor vandaag een scooter gehuurd. Dit kostte ons 400 peso ( 6.66 euro). Tijdens de rit hebben we nog een aantal leuke dingen kunnen zien van het eiland en zijn we rond 18.00 weer terug gereden naar het hotel. Helaas kregen we onderweg een lekke band. Na wat rond vragen was er nog iemand bereid onze band te plakken. Hierbij moesten we wel rekening houden met een avondtarief, dit kwam uiteindelijk neer op 50 peso (0.83 eurocent).
Iets wat laten schoven Moniek en ik aan bij de rest voor het avondeten. Hierna zijn Moniek, Arno, Evi en ik nog uitgegaan en kwamen we bij toeval nog wat mensen tegen uit Nijmegen en omstreken. Om een uurtje of vier in de nacht heb ik het huisje van Roos nog versierd, want die was jarig de volgende dag. Iets wat onhandig ging dit wel, waarschijnlijk door de drankjes.

25/5

Om 8:00 moesten we weer verzamelen, omdat we vandaag gingen zwemmen met whalesharks. Na een boottocht van ongeveer 2 uur kwamen we aan op plek van bestemming. Het was een plek waar de whalesharks gevoerd werden en daardoor op die plek bleven. Voordat we de zee in mochten kregen we eerst een korte uitleg over dat je niet te dicht bij mocht komen en je moest je zonnebrand verwijderen mocht je dit hebben opgesmeerd. Hierna mochten we eindelijk het water in en zwemmen samen met de whalesharks van een meter of 8 lang. Na deze mooie ervaring waren rond 2 uur weer terug en hadden we om 14:00 uur weer scooters gehuurd, ditmaal ging Arno ook mee. We zijn naar een ander uitkijk punt gereden, waarvan je de chocolate hills erg mooi kon zien liggen.
In de avond zijn voor Roos haar verjaardag gaan eten in een tentje dat Roos had gezien een dag ervoor.
Omdat iedereen erg moe was, zijn we gelijk gaan slapen.